Als je als ZZP-er zelf je boekhouding gaat verzorgen dan heb je tal van websites en boeken ter beschikking die je daarbij kunnen helpen. De basisprincipes van een goede boekhouding, de wettelijke vereisten, de dagelijkse praktijk… je kan het allemaal terugvinden in de juiste naslagwerken. Maar eens je dit onder de knie hebt kan je ongetwijfeld nog regelmatig een aantal tips gebruiken om je te helpen tijd en energie te besparen bij het opmaken van je boekhouding. Hieronder vind je er een aantal die je zeker van pas zullen komen
Hou het simpel
Met alle technologische hulpmiddeltjes waar we over kunnen beschikken hebben sommigen de neiging om veel meer programma’s en systemen op te zetten dan ze eigenlijk nodig hebben. Niet alle boekhoudingen zijn eenvoudig maar als de jouwe dat wel is gebruik dit dan in je voordeel. Als je bedrijf nieuw is en je hebt geen tijd en geld teveel dan hou je je boekhouding best bij in eenvoudig programma of zelfs simpelweg in Excel.
Uitgelicht: https://zelfboekhouden.org/kennisbank-boekhouden/boekhoudprogramma/populair-boekhoudprogramma-kopen/
Maak een planning voor je lange termijn-uitgaven
Als je je zaak wil renoveren, je showroom opnieuw inrichten, je hardware wil vervangen of andere grote investeringen wil doen dan doe je er goed aan deze al lang op voorhand te budgetteren. Anders riskeer je de cashflow in je bedrijf te verstoren en je hele zaak in gevaar te brengen. Zorg dat je het geld voor dure onkosten al lang op voorhand opzij zet en probeer kredieten waar mogelijk te vermijden.
Werk fraudebestendig
Als je je eigen boekhouding verzorgt dan moet je echt overal bovenop zitten. Alles dat kan misgaan moet je onder controle houden. Controleer alle ontvangen betalingen en te betalen facturen op sporen van verdachte activiteit, mogelijke fraude of juridische onvolmaaktheden. Door snel te reageren kan je de schade meestal grotendeels inperken.
Leestip: https://zelfboekhouden.org/kennisbank-boekhouden/boekhouding/gratis-online-boekhouden-zzp/
Houdt alles online bij
Eén van de zaken waar je enorm veel tijd zal instoppen is het bijhouden van alle bewijsstukken voor uitgaven en inkomsten. Je kan hier echter veel tijd in winnen door alles zoveel mogelijk te digitaliseren en online te bewaren. Het inscannen van bonnetjes en facturen kost je in eerste instantie dan wel iets meer werk dan ze gewoon te klasseren maar later zal je alles veel gemakkelijker kunnen terugvinden en het is ook geen enkel probleem om je hele archief desnoods tientallen jaren te bewaren zolang je maar zorgt voor een degelijk (online) backup systeem.