Er komt een moment dat een eigenaar eruit moet stappen. Soms is dit het resultaat van een strategisch plan, andere keren is het te wijten aan beperkingen van het business model. Zo’n exit komt vaak in de vorm van de verkoop van het bedrijf, eigendomsoverdracht, of, in minder gelukkige gevallen, de volledige ontbinding van het bedrijf.
Als leidinggevende, eigenaar of directeur kan het moeilijk zijn om het juiste moment te bepalen om te vertrekken. In dit artikel hoop ik een aantal aanwijzingen te geven dat het tijd is om een exit-strategie te overwegen, of dat nu de verkoop is of de overdracht van de teugels aan iemand anders.
- Je slikt 4 of 5 verschillende medicijnen. Een voor angst, een voor depressie, nog een voor focus…. Ik maak hier een grapje, maar het punt is serieus. Veel ondernemers komen op het punt dat ze het niet meer leuk vinden om hun bedrijf te runnen. Mijn ervaring met ondernemers is dat dit gebrek aan plezier vaak het gevolg is van personeelszaken: HR, aanwerven, ontslaan, discipline, enz. Naarmate uw bedrijf groeit, beginnen de opstartproblemen (zoals financiering en het uitbetalen van de lonen) te vervagen. Deze problemen lijken misschien groot, maar ze zijn voor de meeste ondernemers leuker.
Ze worden vervangen door kleinere problemen die veel minder leuk en uitdagend zijn–dingen zoals omgaan met personeel en administratie. Voor veel ondernemers vergt dit een serieuze attitude- en dispositie-aanpassing. Als deze nieuwe problemen een te zware tol eisen van u persoonlijk, kan dit een indicatie zijn dat u moet kijken naar een exit-strategie – zo niet voor het bedrijf dan toch voor u persoonlijk. Uw therapeut (of apotheker) zal het verschil onmiddellijk opmerken.
Tip: overnameadvies.nl/bedrijf-verkopen
- Het bedrijf is uw vaardigheden ontgroeid. Dit punt is nauw verbonden met het eerste. Vaak zul je als oprichter of directeur merken dat als je bedrijf begint te groeien, je minder van belang wordt voor het bedrijf. Dit is een zeer moeilijk te aanvaarden waarheid, maar de beste ondernemers zijn in staat om hier eerlijk tegenover zichzelf over te zijn. Bijvoorbeeld, veel grote ondernemers zijn fantastische verkopers.
Zodra een bedrijf meer dan $ 5 miljoen of $ 10 miljoen aan jaarlijkse omzet behaalt (afhankelijk van het bedrijfsmodel), begint het bedrijf leiderschap op verschillende gebieden nodig te hebben. Hopelijk heb je de visie om dit punt in de levenscyclus van het bedrijf te herkennen, en de nederigheid om er iets aan te doen. (Er moet echter worden opgemerkt dat sommige ondernemers in staat zijn om te leren en te groeien met hun bedrijven).
- De markt kan zich tegen u keren. Als u erkent dat er een megatrend op komst is die uw bedrijf irrelevant of marginaal dreigt te maken, is het tijd om na te denken over een exit-plan. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het kan een bittere pil zijn om te slikken, net als erkennen dat uw bedrijf uw vaardigheden is ontgroeid. Als je kijkt naar het huidige technologische traject dat onze maatschappij volgt, is geen enkel bedrijf veilig. Als ik een persoonlijke speed-dating service run, ben ik behoorlijk bezorgd over Tinder.
Als ik een boutique hotel ben, Airbnb doet me de oren spitsen. Uber houdt me ‘s nachts wakker als ik een taxibedrijf ben in een grote stad. Retail/B2C-sectoren ervaren dit op dit moment misschien in de grootste mate, maar het gebeurt ook al in B2B-markten. Je moet je ogen open houden voor deze trends. Zelfs als je het geluk hebt om de vloedgolf te zien aankomen, heb je misschien maar heel weinig tijd om in te grijpen.
- Een lucratieve kans dient zich aan. Exit-plannen kunnen natuurlijk voortkomen uit positieve oorzaken, niet alleen uit deprimerende. Soms plan je een exit-strategie omdat zich een lucratief aanbod aandient. In zekere zin is dit de keerzijde van punt 3. Als de markt schuimt en de hype rond uw bedrijfstak een lucratieve kans creƫert, kunt u ervoor kiezen om te verkopen.
Als u bijvoorbeeld een jonge, innovatieve social-media website bent die moeite heeft winst te maken en Facebook bij u aanklopt, zou ik u aanraden het aanbod serieus te overwegen. Net als de rest van deze punten is ook hier een flinke dosis realisme en bescheidenheid nodig. Uw bedrijf is misschien geen miljardenbedrijf. Een miljoenenbod kan vaak het overwegen waard zijn, vooral in een verkopersmarkt.