Een van de dingen waar ik van hou bij motorfietsen is hun snelheid in het verkeer. Het is geen verrassing als ik je vertel dat het verkeer in Amsterdam niet al te geweldig is, en daarom was het voor mij geen grote verrassing dat ik met hoge snelheid door het verkeer kon cruisen. De motor waarop ik reed was de BMW R 1200 GS, die deel uitmaakt van hun Adventure serie anders dan een motor van harley davidson sportster webwinkel. Ik ga niet tegen je liegen, een 600-cc motorfiets is niet de meest aerodynamische van alle machines, maar zoals ik al zei, snelheid is hier niet het grote ding anders zou ik naar de kawasaki vulcan webwinkel gaan. Ik was nog steeds in staat om echt te genieten van de ervaring en raakte snelheden van bijna 80 km/h voor de duur van mijn rit.
Motoren huren verschilt overal
Terwijl mijn tour werd geregeld, leerde ik dat er regels zijn over het nemen van motorfietsen in bepaalde delen van de stad. De motoren moeten worden gehuurd bij BMW, en er zijn een aantal officiële fietsverhuurbedrijven, wat betekent dat je elke keer dat je huurt een sticker krijgt heel anders dan eenvoudig choppers kopen. Als je betrapt wordt zonder sticker, kost het 40 euro en wordt de motor in beslag genomen, daarom moeten jullie je allemaal bewust zijn van de regels.
Er zijn ook officiële rondleidingen die BMW aanbiedt en die ik ten zeerste aanbeveel, dus plan vooruit net als wanneer je eenvoudig gashendels kopen gaat halen. Ze beginnen bij €150. De rondleidingen worden geleid door ervaren gidsen die de straten goed kennen. Meestal zie je niet veel mensen rijden, en ik genoot zo van het gevoel van de motor dat ik op de rijbaan wilde staan in plaats van op de parkeerstrook.
Wat ik over motoren heb geleerd
Ik moet eerlijk zijn, toen ik de dag voor mijn tocht naar de motor keek, dacht ik dat het wel lekker zou zijn om het grootste deel van de rit de wind in de rug te hebben. Ik weet niet hoeveel mensen zich hiervan bewust zijn, maar op dat moment had ik al twee keer een lange fietstocht in de wind gemaakt, dus ik was een beetje verwend. Ik maakte de fout om mijn gids te vragen of we mensen zouden kunnen passeren. Onnodig te zeggen dat ik klaar was voor een gevecht, en er was wind genoeg.
De straten in Amsterdam zijn smal. Het is niet ongebruikelijk om mensen in het midden van de straat te zien lopen en motorfietsen die tussen hen in komen. Het kan een beetje zenuwslopend zijn, maar ik moet je zeggen dat ik aan het eind van mijn tocht op de motor wilde blijven zitten en zo hard als ik kon wilde rijden om weg te komen van die smalle straatjes. Ik dacht dat het enorme hoogteverschil tussen de twee stoelen een probleem zou zijn, maar ik heb er helemaal niets van gemerkt. Sterker nog, het maakte het zoveel makkelijker voor me om te zien wat er om me heen gebeurde.